Een schip met meer dan 120 jaar ervaring
De Ortolan werd in 1896 gebouwd, bij de scheepswerf van den scheepsbouwmeester Teunis Nederlof te Baanhoek, Sliedrecht. Brandmerk 1002 DORD 1897 | 2502 B DORD 1949. De prijs van de Ortolan bedroeg toen Fl 8600,-
De Ortolan is de afgelopen eeuw slechts 9 maal van eigenaar gewisseld. De eigenaren:
1. 1897 Leendert Muller A.zn schipper te Puttershoek
2. 1902 aan B. de Korte Joh.zn te Oude Tonge
3. 1949 aan Joh. de Korte Bzn te Oude Tonge
4. 1956 aan Joh. Yd. Vliet te Oude Tonge
5. 1976 aan Mevr. G. van Dijk, studente, te Amsterdam
6. 1977 aan J.A.M.G. Vester te Uitwellingerga
7. 1984 aan H.J. de Vries sr. te Koudum
8. 1996 aan H.J. de Vries jr. te Koudum
9. 2017 aan R.N. Koch en R. Meiβner te Enkhuizen
De Ortolan heeft in al die jaren altijd dezelfde naam en maten behouden.
De naam Ortolan is afgeleid van Ortolaan, een broedvogel en lange-afstandstrekker. Toen de Ortolan in 1897 van de werf rolde waren de maten 31,68m lang, 5,98m breed. De diepgang betrof tot de ijken geladen 1,90 m en het schip had een laadvermogen van 202 ton. De Ortolan is nooit verlengd, wat in het verleden vaak wel gebeurde om het laadvermogen te vergroten. Het mooie hiervan is dat de originele lijn van het schip bewaard is gebleven.
Toch waren er wel veel andere veranderingen aan de Ortolan:
In 1949 liet Joh. de Korte kalfdekken aanbrengen waardoor het laadvermogen vergrootte naar 220 ton. In 1954 liet dezelfde eigenaar op het achterschip een zijschroefinstallatie met een liggende Deutz motor (25Pk) plaatsen. In 1959 werd deze door eigenaar Y. van Vliet vervangen door een GM van 165Pk.
De Vries sr. maakte het schip geschikt voor het varen met passagiers en paste het tuigenplan aan tot een tweemaster. De Vries jr. verving de motor door een GM type 6-71 van 180 Pk.
In het jaar 2000 zijn de sanitaire voorzieningen volledig vernieuwd en is er een ventilatiesysteem ingebouwd.